Του Κώστα Ζαχαριάδη
Ο νέος υπουργός ΠΕ.Κ.Α. πριν κλείσει μήνα στο νέο του πόστο έχει επιδοθεί σε ένα αντιπεριβαλλοντικό ντελίριο. Η άρση της απαγόρευσης της κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητων επιβατηγών οχημάτων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη είναι προ των πυλών. Ο κ. Παπακωνσταντίνου ισχυρίζεται ότι οι σύγχρονοι πετρελαιοκινητήρες (Euro 5), έχουν λύσει τα προβλήματα του παρελθόντος και διεκδικούν μια θέση δίπλα στους βενζινοκινητήρες.
Δεν είναι περιβαλλοντικά ισότιμοι οι diesel και οι βενζινοκινητήρες
Ο υπουργός φωτίζει την αλήθεια απ εκεί που τον βολεύει. Η Euro 5 έχει όντως αυστηρότερα όρια αλλά οι περιβαλλοντικές επιδόσεις των diesel κινητήρων υπολείπονται των βενζινοκινητήρων. Τα σύγχρονα πετρελαιοκίνητα οχήματα εκπέμπουν πολλαπλάσια οξείδια του αζώτου, μικροσωματίδια και δευτερογενώς όζον σε σύγκριση με τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα.
Αν η βούληση του υπουργού γίνει πράξη θα προκληθεί ραγδαία αύξηση του φωτοχημικού νέφους και των συγκεντρώσεων όζοντος κατά τους θερινούς μήνες. Η στροφή προς την πετρελαιοκίνηση θα επιδεινώσει την ατμοσφαιρική ρύπανση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Οι πόλεις μας είναι πρωταθλήτριες στις υπερβάσεις του ορίου στις συγκεντρώσεις όζοντος και οξειδίων του αζώτου ενώ έχουν εξαιρετικές επιδόσεις και στις συγκεντρώσεις μικροσωματιδίων (ΡΜ10-2,5).
Κίνδυνος για την δημόσια υγεία
Η άρση της απαγόρευσης κυκλοφορίας κινητήρων diesel είναι επικίνδυνη για την δημόσια υγεία και το περιβάλλον διότι τα μικροσωματίδια πετρελαϊκής προέλευσης, οι αυξημένες συγκεντρώσεις NOx και η αύξηση της συγκέντρωσης όζοντος ευθύνονται για πρόωρους θανάτους, καρδιοαναπνευστικά προβλήματα, καρκίνο κ.α.
Δεν είναι οικονομικά συμφέρουσα επιλογή
Σύμφωνα με την Greenpeace η πετρελαιοκίνηση είναι ΚΑΙ πιο ακριβή για τον καταναλωτή γιατί α) τα αιτούμενα φίλτρα ανεβάζουν το κόστος β) η απόσβεση μέσω του μειωμένου κόστους του πετρελαίου σε σύγκριση με τη βενζίνη και της μικρότερης κατανάλωσης καυσίμου ισχύει αν ο οδηγός διανύει ετησίως περίπου 25.000 km. Ο μέσος Έλληνας διανύει 12.500 km. γ)Οι πετρελαιοκινητήρες είναι εξαιρετικά ευαίσθητοι ανεβάζοντας το κόστος του service.
Υπάρχουν λύσεις
Είναι γεγονός ότι η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα είναι στο ναδίρ με σημαντικές επιπτώσεις για τους εργαζομένους στον κλάδο. Η οικονομική κρίση είναι προφανώς η κύρια αιτία. Δεν μπορούμε όμως να συνεχίζουμε να τροφοδοτούμε μια αντιπεριβαλλοντική φούσκα που δεν είναι βιώσιμη ούτε περιβαλλοντικά ούτε κοινωνικά. Η κρίση στην αγορά αυτοκινήτου είναι μια σταγόνα μπροστά στον ωκεανό της περιβαλλοντικής κρίσης. Η κυβέρνηση έχει την δυνατότητα να δώσει οικονομικά κίνητρα για την αγορά αυτοκινήτων με χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα δημιουργώντας αντίβαρο αντικινήτρων γι αυτά που έχουν υψηλές καταναλώσεις και εκπομπές. Η στροφή στην υβριδική τεχνολογία, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο που προχωρά με γοργούς ρυθμούς πέρα από το ερευνητικό επίπεδο και η χρήση βιοκαυσίμων που θα προκύπτουν από εκμετάλλευση υπολειμμάτων γεωργικών προϊόντων και ΟΧΙ από καλλιέργεια ενεργειακών φυτών, είναι υπαρκτές λύσεις που πρέπει να αξιοποιηθούν.
Η επέκταση των ΜΜΜ, και κυρίως των μέσων σταθερής τροχιάς, η διείσδυση του ποδηλάτου στην καθημερινότητα του πολίτη πρέπει να είναι ο στόχος για βιώσιμες μεταφορές στις πόλεις που πολύ γρήγορα θα αποδώσουν κοινωνικά, περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη.
Μαθητευόμενος μάγος ο Γ. Παπακωνσταντίνου
Ο υπουργός πρέπει να μάθει να υπολογίζει και το εξωτερικό κόστος της πετρελαιοκίνησης που σχετίζεται με τις επιπτώσεις στην υγεία και το περιβάλλον. Σήμερα το προσδόκιμο ζωής στις μεγαλουπόλεις ψαλιδίζεται κατά 1-2 χρόνια εξαιτίας της περιβαλλοντικής κατάρρευσης των αστικών οικοσυστημάτων. Αλήθεια πόσο κοστίζει αυτό;
Η σημερινή πολύπλευρη κρίση διδάσκει ότι κανένα μέτρο δεν πρέπει να λαμβάνεται χωρίς να αξιολογείται η προστασία του περιβάλλοντος και του βιοτικού επιπέδου. Ο κύριος Παπακωνσταντίνου κάνει μια πολύ κακή αρχή και στο Υ.ΠΕ.Κ.Α. κάνει μπακαλίστικους υπολογισμούς και προσπαθεί να «αξιοποιήσει» το περιβάλλον για να καλύψει τις τρύπες που η δική του διαχείριση και των προκατόχων του άφησαν στο υπουργείο οικονομικών. Χαράσσει περιβαλλοντοκτώνα πολιτική και από κεκτημένη ταχύτητα αλλά και από πολιτική επιλογή. Ας διδαχθεί από τη μεγάλη αποτυχία του στον προηγούμενο του θώκο και ας πάψει να πειραματίζεται διότι το περιβάλλον σε αντίθεση με την οικονομία αν το καταστρέψεις δεν μπορείς ούτε να το δανειστείς, ούτε να στο χαρίσουν. Θα πρέπει να μάθεις να ζεις με αυτό που έχεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου