22/6/11

ΤΑ ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΑ ΜΙΑΣ ΗΜΕΡΙΔΑΣ

Από Saltsinologies http://fanospress.wordpress.com/

Ως άνθρωπος που κινείται εις τας παρυφάς του λόγου (…παρα-λόγιος γαρ) και ως Μεσολογγίτης, δεν θα μπορούσα να μην συγκινηθώ στο άκουσμα της οργάνωσης Επιστημονικής Ημερίδας για τον Μιλτιάδη ΜαλαΣύνδεσμοςκάση, στο Μεσολόγγι (10 Ιουνίου 2011), από την Αιτωλική Πολιτιστική Εταιρεία (ΑΙ.ΠΟ.Ε.) και υπό την αιγίδα του Δήμου Ι.Π. Μεσολογγίου.


Ως μη «επιστήμων» του λόγου, και ως λάτρης του …αντιλόγου έχω το ελαφρυντικό και το δικαίωμα να αναρωτιέμαι για την ειδοποιό διαφορά μεταξύ «επιστημονικής» και «φιλολογικής» ημερίδας. Με την ορολογία της εποχής των φοιτητικών μας χρόνων, θα την λέγαμε «φιλολογική βραδιά», ενώ εκ του αποτελέσματος – και των εντυπώσεων που αποκόμισα παρακολουθώντας την– θα την χαρακτήριζα και σαν φιλολογική …εσπερίδα (λόγω της ώρας έναρξης) ή σαν φιλολογική …αγρυπνία, λόγω της διάρκειάς της! Άσε που το λεγόμενο «ακαδημαϊκό τέταρτο», δηλ. η κατ’ ευφημισμόν ονομασία της ασυνέπειας ως προς τον προγραμματισμένο χρόνο έναρξης, έχει πλέον …προαχθεί σε «ακαδημαϊκό ημίωρο» και οδεύει ολοταχώς προς το … «ακαδημαϊκό άσυλο»! Ευτυχώς, δεν επακολούθησε συζήτηση και έτσι αποφεύχθηκε ο ακαδημαϊκός …όρθρος!

Ο πρόεδρος της ΑΙ.ΠΟ.Ε., κατά την προσφώνησή του, ιστάμενος στο …ύψος του, δεν μακρυγόρησε αλλά και δεν εφείσθη φιλοφρονήσεων για όλους τους εισηγητές της ημερίδας – ποιητές κατά την πρώτη, δεύτερη ή τρίτη ιδιότητά τους – ενώ στο τέλος της εσπερίδας χαιρέτησε αναδρομικώς και την υψηλή παρουσία δύο προέδρων, του Εργατικού Κέντρου και του Φαρμακευτικού Συλλόγου Μεσολογγίου. Προφανώς, λόγω …υψομετρικής διαφοράς, διέλαθεν της προσοχής του η παρουσία του Επιτίμου Δημότη της Ιεράς μας Πόλης κ. Νικολάου Θεάκου καθώς και εκείνη του προέδρου της ΑΙ.ΕΝ.ΠΑ-ΠΟΙ. και μέλους του «Τειρεσία», Φανού. Η ΑΙ.ΕΝ.ΠΑ-ΠΟΙ.[1] , κάνοντας τα στραβά μάτια, δεν προτίθεται να δώσει συνέχεια στο θέμα, διότι δεν αντιμετωπίζει τα προβλήματα …κοντόφθαλμα. Παραδόξως δεν παρέστη ο Κουρουπλής.

Γενικώς, ήταν μια ωραία ατμόσφαιρα και θα ήταν ακόμα ωραιότερη εάν ένιοι εκ των εισηγητών ασχολούνταν περισσότερο με τον Μαλακάση και λιγότερο με τους συγχρόνους του λογοτέχνες ή τις σχέσεις του με κάποιους εξ αυτών. Ειλικρινά σημειώνω ότι δεν κατανόησα τη χρησιμότητα της εισήγησης σχετικά με την (θρυλούμενη) αντιπάθεια του Μαλακάση προς τον Χατζόπουλο, ούτε και την απροκάλυπτη εκκένωση της χοληδόχου κύστεως του ίδιου εισηγητή πάνω στην προσωπικότητα του συμπατριώτη μας ποιητή. Ευτυχώς που ο συγγενής του ποιητή, Δημήτριος, δεν βρισκόταν στην αίθουσα του Τρικούπειου, οπότε η μεν ημερίδα θα εξελισσόταν σε …νυχτερίδα, ο δεΦουλιστανός εισηγητής σε πυγολαμπίδα. Μαθαίνοντας, εκ των υστέρων, την καταγωγή του δικηγόρου – εισηγητή, μπόρεσα να ερμηνεύσω το περιεχόμενο και τα κίνητρα της καθ’ όλα άκομψης και άχρηστης εισήγησής του.

Ατυχώς, ειδοποιήθηκα για την ημερίδα πολύ αργά, μόλις δύο εβδομάδες πριν την πραγματοποίησή της, και έτσι δεν είχα την ευχέρεια να φέρω σε επαφή την ΑΙ.ΠΟ.Ε. με την ΑΙ.ΕΝ.ΠΑ-ΠΟΙ. ώστε να δρομολογηθεί μια εισήγηση με θέμα την σχέση του Φανού με τον Μαλακάση. Μια σχέση άγνωστη στους φιλολογικούς κύκλους, αλλά αρκετά ενδιαφέρουσα. Μια και τούτο δεν επετεύχθη, έχω την υποχρέωση έναντι της ιστορίας και της λογοτεχνίας να παραθέσω μερικά στοιχεία για τον μελετητή του μέλλοντος, υπό την όρο ότι αυτός δεν θα κατάγεται από το Φουλιστάν.

  • Μαλακάσης και Φανός, αν και με απόσταση ογδόντα περίπου χρόνων, γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στην ίδια γειτονιά. Σύμφωνα με τις παρατηρήσεις του αείμνηστου Κυράγγελου, τα σπίτια του Παλαμά, του Μαλακάση και του Φανού σχηματίζουν ανισοσκελές τρίγωνο με κορυφή την επί της οδού Κανούτα οικία! Και το σπουδαιότερο, η εκ της κορυφής του τριγώνου αγομένη διαγώνιος τέμνει πλαγίως την οικία του οπλαρχηγού του Άϊλιά και γνωστού ποιητή, φίλου του προμνησθέντος επίτιμου δημότη. Τυχαίο;
  • Ο Μίλτος είχε ένα αϊσυμιώτη ξάδερφο, τον πολυτραγουδισμένο Τάκη – Πλούμα. Αλλά μήπως και ο Φανός δεν έχει ένα αϊσυμιώτη ξάδερφο, ομοίως πολυτραγουδισμένο; Βέβαια ο ξάδερφος του Φανού δεν έχει ξανθές μπούκλες, αλλά και οι κομοδινί έχουν την αξία τους!
  • Ο Μπαταριάς του Μαλακάση κράταγε δοξάρι, ενώ ο νεώτερος Μπαταριάς – γείτονας του Φανού και συνάδελφος του …κουρέα της Σεβίλης – κράταγε τσατσάρα! Μετά τους μάγειρες, ας δικαιωθούν επιτέλους και οι κουρείς! Υπάρχει και ένας …χρέος που τους περιμένει…
  • Ο Μαλακάσης είχε ένα ματογυάλι, το γνωστό μονοκλ, ενώ ο Φανός (ως παρα-ποιητής) είχε ένα παρα-πάνω, ήτοι ματογυάλια που έτειναν προς διόπτρες για να μετεξελιχθούν αργότερα σε φακούς επαφής. Αποτελεί και αυτό μία εφαπτομένη βίων μη …παραλλήλων!
  • Ο Μπάμπης Μαλακάσης[2] (ή Μερικεκές), συνονόματος ή μακρινός συγγενής (;) του ποιητή, ήταν εις εκ των επισήμων …πεταλωτών των υποδημάτων του Φανού. Ο έτερος ήταν ο μπάρμπα Μάκος ο Λιανός, επίσης γείτονας του Μιλτιάδη.
  • Τέλος, ο Φανός είναι ο μόνος που έγραψε πενήντα τέσσερα (54) τετράστιχα για τον αγαπημένο του «γείτονα» και ποιητή Μιλτιάδη Μαλακάση, με θέμα την ερείπωση του σπιτιού του (Ο ΜΙΛΤΟΣ ΕΝ ΕΡΕΙΠΙΟΙΣ)[3] . Γιατί καλός ο υψιπέτης λόγος, αλλά το ποιείν (υπό την έννοια του πράττειν) ουδέποτε ήταν υψιπετές.


[1] ΑΙ.ΕΝ.ΠΑ-ΠΟΙ..: Αιτωλική Ένωση Παρα-Ποιητών

[2] Μπάμπης Μαλακάσης: ένας από τους τσαγκάρηδες της Κάτω Αγοράς. Το μαγαζί του βρισκόταν απέναντι από το σπίτι του Αντώνη Κεκέ, την σημερινή «ΔΙΕΞΟΔΟ».

[3] Ο ΜΙΛΤΟΣ ΕΝ ΕΡΕΙΠΙΟΙΣ: Σκωπτικό πόνημα από την συλλογή «ΣΚΩΠΤΙΚΑ ΑΝΑΛΕΚΤΑ» (εκδόσεις ΦΑΝΟΣ, 2010)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου